Een nieuw jaar: kersverse kansen, uitdagingen en ontwikkelingen

Wat gaat 2024 brengen? Wie het weet, mag het zeggen. Wat we wel weten is wat 2023 ons heeft gebracht. Allereerst een stormachtige verkiezingsperiode, afgerond met een verrassende winst voor de PVV. Wie dat doortrekt, weet dat in 2024 een kabinet op het bordes moet staan – als ze er tenminste niet te lang over doen. Hoe mkb- of schoonmaakgezind dat kabinet gaat zijn, is moeilijk te zeggen.

Economen verwachten dat het de eerste helft van 2024 nog sappelen is met de economie, maar dat daarna de zon doorbreekt. De lonen zijn immers omhooggegaan. Als dan ook de inflatie daalt, hebben uw werknemers meer te besteden; het verhoogt hun koopkracht. Daalt de inflatie, dan kan de Europese Centrale Bank eventueel ook de rente laten dalen. En dat maakt investeren weer gemakkelijker. Voordat je het weet, draait de economie weer op volle toeren. Dat is de verwachting althans van ING en kredietbeoordelaar S&P.

Schoonmaakbedrijven hebben hun diensten alleen maar kunnen aanbieden als er voldoende personeel was, en daar blijkt steeds moeilijker aan te komen. Die krapte blijft in 2024, gezien het vergrijzende personeelsbestand. In maart beginnen de cao-onderhandelingen. Er hoeft niet te worden onderhandeld over het loon over 2024; daarover spraken FNV, CNV en Schoonmakend Nederland namelijk in mei 2023 al een aanvulling af. Het loon over 2025 wordt nog wel een issue – hoeveel er dan bij moet komen, na de eerdere forse stappen wegens de inflatie, is de grote vraag. Maar dat er iets bijkomt, is zeker. Als schoonmaakbedrijf mag je dan je kostenverhoging weer voorleggen aan je opdrachtgever. Een heikel punt.

Beleving van schoon verbeteren

Het jaar 2025 klinkt nog ver weg, daarom zetten we eerst maar eens met hulp van de visies van Vileda, Alpheios, AFAS en Gom de trends voor 2024 op een rij. Hieruit leren we dat schoonmaak en hygiëne een grote gedragscomponent hebben. Daarom zouden schoonmaakbedrijven daar meer op moeten sturen. Ook leren we hoe we de beleving van schoon kunnen verbeteren. De belevingscomponent is een wetenschap an sich. En we lezen in deze trends-editie hoe we het werk leuker en aantrekkelijker maken (inkijkje: verminder de administratieve handelingen). En last but not least: de zoektocht naar duurzaamheid. Die gaat met vallen en opstaan.

Kortom, 2024 brengt genoeg!

Als we eenmaal de Kerst, de oliebollen en – waar het nog mag – het vuurwerk hebben gehad, is het zo weer tijd voor een nieuw begin. Met kersverse kansen, uitdagingen en ontwikkelingen op je deurmat. Ook wel weer leuk, de start van zo’n nieuw jaar.

Ronald Bruins,
hoofdredacteur Service Management, onderdeel van Facto