In een tijd van onzekerheid door hoge kostenstijgingen, inflatie en een historische krapte op de arbeidsmarkt, weet de schoonmaakbranche zich toch goed staande te houden. We vroegen de top drie schoonmaakbedrijven hoe zij terugkijken op de afgelopen periode en naar hun visie voor de komende jaren. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien.
Tekst: Paula Jansen
2022 was een jaar van tegenstellingen. Aan de ene kant kropen we eindelijk definitief uit de coronapandemie. Aan de andere kant barstte de oorlog in Oekraïne los, wat ook hier grote impact heeft. De inflatie nam explosief toe met hoge kostenstijgingen en stijgende cao-lonen tot gevolg. “Veel externe marktontwikkelingen die ons als branche allemaal raken”, reageert Mark Keur, algemeen directeur van Vebego Cleaning Services. Tegelijkertijd ziet hij ook kansen voor de branche: “Het zal voor de gehele branche een flinke uitdaging worden om de kosten goed te absorberen en doorleggen, maar uiteindelijk is het ook goed voor de branche. Voor de geldelijke waardering voor onze schoonmakers. Iets dat perfect past bij waar wij voor gaan: betekenisvol werk.”
Met die analyse is John van Hoof, voorzitter van de Raad van Bestuur bij CSU, het volmondig eens. Ook bij zijn organisatie zien ze zowel de zorgen als de kansen. “De (geo)politiek, het klimaat en de inflatie zijn genoeg reden tot zorgen. Vanuit ons ondernemerschap denken we echter liever vanuit kansen en kijken we juist naar hoe het wél kan. We merken dat die positieve ontwikkelkracht en innovatieve oplossingen klanten in diverse segmenten aanspreken. Juist om schoonmaak betaalbaar te houden en tegelijk de kracht van het vak en onze gouden handen te laten zien door schoonmaak en taakverbreding met aanvullende dienstverlening.”
Duurzame groei
Bij CSU staan de komende jaren in het teken van duurzame groei. Flexibiliteit is hierbij het kernwoord. Van Hoof: “Door continu de dienstverlening tegen het licht te houden en ons af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan. Afgelopen jaar scherpten we onze missie en visie aan en brachten we onze pay off in de praktijk; Scherper. Slimmer. Schoner." Het duurzame aspect laat CSU doorklinken in de breedste zin van het woord. Zo ondertekenden ze dit jaar als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland het Science Based Targets-initiatief (SBTi) van de VN. Hiermee belooft ze uiterlijk in 2050 CO2-neutraal te zijn.
Daarnaast zet ze in op duurzame inzetbaarheid. Van Hoof: “Ondanks alle technologische vernieuwingen blijft schoonmaken mensenwerk. Sterker, wij geloven dat juist de combinatie van high tech en de menselijke high touch leidt tot een betere performance. De mensen van CSU maken hierin het verschil. Hier investeren we volop in; door mensen financieel, fysiek en mentaal fit te houden met voor al ons personeel onder andere budgetcoaching, fysiotherapie, psychologische ondersteuning, gratis kunnen fitnessen en leefstijlprogramma’s via PSV en Feyenoord. Om ervoor te zorgen dat medewerkers fit en met plezier naar het werk gaan, heeft CSU een voortrekkersrol als het gaat om duurzame inzetbaarheid en sociale innovaties. Bijvoorbeeld via jobcoaches, stapelbanen en slimme regionale samenwerkingsverbanden, zoals met Brainport Eindhoven en het Masterplan Amsterdam Zuidoost, om mensen toe te laten treden en doorgroeien binnen de branche.”