‘Schoonmaakbedrijven hebben het momentum om opdrachtgevers op te voeden’
Met 15.000 openstaande vacatures is de vraag naar schoonmaakmedewerkers onverminderd hoog. Schoonmaakbedrijven hebben moeite om de juiste mensen te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Met ontdekdeschoonmaak.nl wil Schoonmakend Nederland het personeelstekort aanpakken. ‘Wij willen het imago van de sector bijstellen en versterken en zorgen voor serieuzere sollicitanten’, vertelt Ilse Vanhijfte, strategisch communicatieadviseur bij Schoonmakend Nederland.
In september ging de website ontdekdeschoonmaak.nl live. Inmiddels brengen ruim zeventig schoonmaakbedrijven via dit platform hun vacatures onder de aandacht. Vanhijfte: ‘Het is ons streven om van de website dé startpagina voor werken in de schoonmaak te worden. Als je op zoek bent naar een baan in de schoonmaak, dan moet je eerst hierop kijken. Het is prachtig als we dat kunnen realiseren.’
‘Nee’ verkopen
De vraag naar schoonmaakpersoneel blijft onverminderd hoog en Vanhijfte ziet geen enkel signaal dat dit de komende periode gaat afnemen. ‘Ik sprak onlangs een van onze leden en hij zei: ‘Ik ga iedere ochtend eerst naar onze HR-afdeling om te vragen of we genoeg medewerkers hebben om het werk te doen en daarna pas naar sales.’ Dat geeft de situatie goed weer. Je kunt geen nieuw werk aannemen, als je simpelweg de mensen niet hebt. Dit druist natuurlijk in tegen het ondernemerschap van de schoonmaakondernemer. Een ondernemer wil groeien en scoren. Dan is het heel raar om een ‘nee’ te moeten verkopen.’
Geen goed beeld
Schoonmakend Nederland wil het imago van de schoonmaaksector versterken. Dat is nodig, vindt Vanhijfte. ‘De UWV is een belangrijke bron van arbeidskrachten voor onze sector. Echter, zij hadden tot voor kort geen goed beeld van wat de sector allemaal te bieden heeft. Hun eerste ingeving bij schoonmaak was kantoorschoonmaak. Zij hadden geen weet dat er tal van specialismes zijn, zoals gevelreinigers, vloerspecialisten et cetera. Door simpelweg met hen in gesprek te gaan, gingen de ogen open. Dat stereotype beeld heeft grosso modo iedere Nederlander. Dat proberen wij te kantelen. Door, onder andere via ontdekdeschoonmaak.nl te laten zien dat schoonmaak veel meer is dan een doekje over een bureau halen.’
‘Een ondernemer wil groeien en scoren. Dan is het heel raar om een ‘nee’ te moeten verkopen’
Anoniem
Schoonmakend Nederland biedt schoonmaakbedrijven via de website de mogelijkheid om de vacatures die openstaan onder de aandacht te brengen. Die vacatures worden vervolgens als het ware anoniem in beeld gebracht voor de werkzoekende. Vanhijfte: ‘Als werkzoekende voer je de postcode in van de plaats waar je werk zoekt en vervolgens krijg je alle vacatures te zien van de bedrijven die in de buurt een vacature hebben. Zonder logo, naam of ander herkenningspunt die de organisatie achter de vacature verklapt. Dat was een nadrukkelijke wens van onze kleinere leden. Zij hadden het gevoel onder te sneeuwen onder de grote, bekende namen in vacatureoverzichten. De eerste vacature die een werkzoekende te zien krijgt, is die van degene die het dichtstbij is. Het kan zijn dat dat een heel kleine werkgever is.’
Maak het concreet
Om op te vallen tussen de vele vacatures, is volgens Vanhijfte een aantal punten van belang om rekening mee te houden in de vacaturetekst. ‘Wat we nu al kunnen zien is dat teksten die direct vertellen waar de kandidaat gaat werken, wat hij gaat doen, op welke dagen en wat hij daarvoor krijgt per uur aan salaris beter aanslaan. Op die vacatures wordt sneller geklikt dan op degene met meer algemene teksten. Zoals: ‘Ben jij op zoek naar een leuke baan, in een leuk team, bij het mooiste bedrijf van Nederland…’ Dat slaat niet aan. Maak het concreet. Maak ook duidelijk wat je secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en ook wat je als werkgever doet om je medewerkers tevreden te houden. Als je dit als werkgever hebt gedaan, dan ligt er de belangrijke taak om snel op een sollicitatie te reageren. Laat de sollicitant niet te lang wachten. Als het telefonisch niet lukt, stuur dan even een berichtje. Ik heb twee zoons van negentien en twintig jaar en die nemen nooit hun telefoon op als ze gebeld worden door een nummer dat ze niet kennen. Door even een berichtje te sturen en te schrijven dat je belde naar aanleiding van de sollicitatie, lukt het alsnog om in contact te komen.’
‘Door even een berichtje te sturen en te schrijven dat je belde naar aanleiding van de sollicitatie, lukt het alsnog om in contact te komen’
‘Elk nadeel heb zijn voordeel’
Johan Cruyff zei ooit: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel’. Dat geldt ook voor de situatie op de arbeidsmarkt. Vanhijfte: ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt durven onze ondernemers steeds vaker eisen te stellen aan opdrachtgevers. Ze hebben steeds meer argumenten om aan te dringen op dagschoonmaak. Opdrachtgevers moeten nog vaak overtuigd worden om deze stap te zetten. Maar met de arbeidsmarktkrapte hebben schoonmaakbedrijven echt iets in handen om dit door te drukken. Je kunt een schoonmaker maar één keer om zeven uur ’s ochtends inzetten. Dit maakt het makkelijker om dagschoonmaak te verkopen. Hiermee hebben schoonmaakondernemers het momentum in handen om opdrachtgevers op te voeden en voor een verandering in de markt te zorgen. Daar maak ik me al tien jaar hard voor.’
Schoonmaak is geen vanzelfsprekendheid meer, stelt Vanhijfte. ‘Die boodschap mogen ondernemers ook verkondigen richting hun opdrachtgevers. Als opdrachtgevers willen dat hun pand wordt schoongemaakt, dan moet daar een fatsoenlijk aantal uur tegenover staan. Naast voldoende tijd, moet er natuurlijk ook genoeg budget zijn om het pand schoon te houden. Als die randvoorwaarden in orde zijn, zorgen wij via onze website wel voor de goede medewerkers om de schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.’