Schoonmaaktrends 2025: duurzaam, digitaal en ergonomisch  

Het einde van het jaar mag dan de periode zijn waarin je veel terugblikt, maar wij kijken met Service Management dan altijd juist vooruit. Wat brengt 2025 ons? Welke trends en ontwikkelingen spotten we? Inmiddels is het, net als oliebollen en nieuwjaarswensen, welhaast een traditie. Dit keer komen megatrends naar voren die onmiskenbaar ook hun uitwerking hebben op de schoonmaakbranche en op jouw schoonmaakbedrijf.

Stap voor stap

Digitaliseren en robotiseren kan veel brengen voor een schoonmaakbedrijf, maar als je deze aspecten slecht invoert, gaan de hakken in het zand. Waarom zouden je collega’s, je werknemers er dan mee gaan werken? Terwijl die digitalisering en robotisering wel hard nodig zijn. De vraag wordt dan: hoe krijg ik mensen mee in de verandering? Dat is niet door hen de verandering door de strot te duwen, maar door hen stap voor stap de voordelen te laten zien. Daarbij geldt: de baan van de schoonmaker staat niet op het spel. Sterker nog: die schoonmaker hebben we hard nodig gezien de krapte op de arbeidsmarkt, mede als gevolg van de vergrijzing. Dan is alle hulp van digitale tools of robots welkom om de werkdruk niet te laten toenemen. Het is mooi om te horen van schoonmaakbedrijf Gom hoe die mens en technologie laat samenkomen.

Prachtig vak

Omdat mensen schaars zijn, moet je meer aan marketing doen. Laten zien dat vak prachtig is. En dat schoonmaak niet alleen maar een doekje over een tafel halen is, zoals ik toch nog wel eens op verjaardagen hoor. Schoonmaak in de kijker spelen doet Schoonmakend Nederland met Ontdekjeschoonmaak.nl. Maar ook: als je dan eenmaal personeel binnenkrijgt, hoe houd je ze dan vast? Hoe zorg je dat ze gezond hun pensioenleeftijd halen? Vanuit die krapte op de arbeidsmarkt bezien, loont het om te investeren in ergonomie. In middelen en materialen, maar zeker ook in trainingen om de schoonmaker fit en vitaal te houden. In dat licht raad ik je het interview in deze editie met Cor Voogd van Freudenberg aan.

Tal van mogelijkheden

Over trends gesproken: we schijnen ook iets met duurzaamheid te moeten doen (understatement). Je merkt het zelf wellicht al: opdrachtgevers gaan, omdat ze over duurzaamheid moeten rapporteren van de EU, meer aan jouw schoonmaakbedrijf vragen. Wat doe je op sociaal vlak? Maar ook: wat doe je om de planeet te redden? Zeggen dat je niets doet, is in dit tijdsgewricht geen optie meer. Dat kost je opdrachten. Wie zich serieus verdiept in duurzaamheid, ziet dat er tal van mogelijkheden liggen. In het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook in het scheiden van afval dat uit de schoonmaaklocaties komt. En als je dan toch bezig bent: zorg dan ook dat de afvalzakken duurzaam zijn. In Vlaanderen zijn ze verder dan in Nederland met wetgeving daarover. Ook daarover kun je in deze digitale editie lezen.

Welke trend raakt jou het meest? Ben je aan het digitaliseren? Gebruik je robots? Let je op je mensen? Ik ben zeer benieuwd. Voor nu in elk geval: veel leesplezier en een heel goed 2025.

Ronald Bruins
hoofdredacteur Service Management
ronaldbruins@vmnmedia.nl