Stof op de plinten
Ook kunstmatige intelligentie kan op een foto niet zien of het bacteriologisch schoon is. “Toch ziet een telefooncamera met kunstmatige intelligentie erachter meer dan het menselijk oog”, zegt Frits. “Stof op de plinten, maar ook kalk in het toilet of zand in de kamer.” Vos: “Het moment waar het nog wel eens verkeerd wil gaan, is als de zon op de ramen schijnt. Dan keurt de app het raam af, terwijl deze eigenlijk gewoon schoon is. Of als een vloer versleten is, dan zegt het systeem ook wel eens dat het vies is.” Frits: “Door het systeem dan te overrulen, leert deze daar ook weer van. Het systeem heeft eigenlijk meer foto’s van deze specifieke situaties nodig zodat hij deze wel goed kan beoordelen. De techniek van kunstmatige intelligentie gaat met sprongen vooruit. Dus die beoordeling wordt steeds beter.” Vos: “We maken anderhalf miljoen hotelkamers per jaar schoon. We maken per kamer zes foto’s. Dan heb je een hele berg aan data waar het systeem zich op kan baseren. Je ziet dat met de tijd de beoordeling steeds beter wordt.” Frits: “Je kunt met het systeem ook onverwachte dingen regelen. Zo zette één van de hotels waar we mee samenwerken de centrale verwarming uit. De airco’s op kamers gingen op twintig graden om zo energiekosten te besparen. Op basis van de foto’s konden ze controleren of in de kamers de airco op twintig graden was gezet. Dat hebben we ingebouwd in de beoordeling van de foto’s.”
Aanvulling op proces
“Nu is het bij ons vooral een zeer goede toevoeging op het bestaande proces”, stelt Vos. Frits vult aan: “Ik verwacht dat we in de toekomst ook VSR-KMS in de app kunnen zetten. Maar ik zie ook mogelijkheden voor het aanklikken van een geursensor op je telefoon, om daarmee te beoordelen of een hotelkamer fris ruikt. We zien ook mogelijkheden om een supervisor met een 3D-bril mee te laten kijken, zodat deze een nieuwe schoonmaker kan begeleiden. Maar momenteel zijn we al druk genoeg met het systeem te implementeren bij bungalowparken en hotels.” Vos: “Dat is ook meer een gestandaardiseerde setting. Ik kan me voorstellen dat dit handig is bij vliegtuigschoonmaak waar de schoon te maken elementen vrijwel altijd hetzelfde zijn. Daar is ook nog eens de tijdsdruk groot, dus dit kan helpen om die druk te verlagen. Op plaatsen waar dagschoonmaak is, zoals in het kantoor, lijkt me de toepassing lastiger.” Frits: “Dat is zo, maar niet onmogelijk.”
Kunstmatige intelligentie helpt zo de schoonmaak. Daarmee heeft MiQa een uniek element in handen dat tot op heden nog niet in de schoonmaak te zien was. Daarbij rollen de gegevens van het Facilitair Management Informatie Systeem (FMIS) of het hotelreserveringssysteem (Property Management Systeem) zo de app in. Tot slot nog wel de vraag of het meekijken door de supervisor met de realtime schoonmaak niet als big brother is watching you wordt ervaren. Vos: “Nee. Dat zou wel kunnen natuurlijk, maar dat ligt helemaal aan hoe je het gebruikt. Als je dit ziet als een gereedschap dat je werk makkelijker maakt, dan werkt het juist motiverend. Dat is de grootste winst.”