Je bent zo goed als je personeel

Je bent als schoonmaakondernemer zo goed als je personeel. Tenminste, als je personeel kunt vinden. De krapte is zodanig dat je lang niet om alle opdrachten meer zit te springen en dan is het maar zaak dat je de leukste schoonmaakcontracten eruit filtert. Die betekenen namelijk een win-winsituatie. Ze zijn interessant en leuk voor je schoonmaakmedewerkers, ze betalen goed en er zit vaak een opdrachtgever aan vast die schoonmaak kan waarderen. In die zin brengt de krapte ook wat goeds: je hebt de mogelijkheid om te selecteren. Maar dan nog: er komen best veel mogelijke opdrachtgevers voorbij en in veel gevallen bieden deze ook veel mooie schoonmaakopdrachten die je graag, als ambitieuze schoonmaakondernemer, binnen wilt slepen. Alleen: zie het personeel er maar eens voor te krijgen. Of zoals een ondernemer het laatst tegen me zei: ‘zelfs het slechte personeel is op’.  

Alles uit de kast

Krapte maakt creatief. Aanplakborden, originele advertenties en prachtige arbeidsvoorwaarden… Schoonmaakbedrijven trekken alles uit de kast om vooral toch maar personeel binnen te krijgen. Daarbij is het misschien ook zaak om eens te kijken naar wat er al is. Daarmee bedoel ik je eigen medewerkers, maar ook de medewerkers van facilitaire partners waar je mee samenwerkt. Zien eigen medewerkers het zitten om meer uren te werken? Kun je opdrachten combineren tot een volledige baan? Maar ook: zijn er taken binnen de gebouwen waar je al service verleent die je ook kunt oppakken? Het meest treffende voorbeeld daarvan is de schoonmaker die klein onderhoud doet aan koffiemachines zodat er geen dure monteur voor elk wissewasje naar het apparaat hoeft te komen. Schoonmaakbedrijf blij, koffiemachineleverancier blij, klant bij.

Out of the box

Ik schat in dat we vaker en vaker op dat soort out of the box-oplossingen komen. Zo hoorde ik laatst van een schoonmaker bij een zorginstelling die na zijn uren in de schoonmaak helpt bij het vervoer van bewoners van de zorginstelling. Zo zijn er talloze oplossingen denkbaar. Die beginnen allemaal met een goed gesprek voeren met facilitaire partners waar je mee samenwerkt. Of dat nu een beveiligingsbedrijf, een cateringsbedrijf, een hospitality-onderneming, een hoveniersbedrijf of iets anders is... Kijken waar de mogelijkheden liggen, kan een deel van de oplossing van de krapte zijn. En passant zorgen we er ook nog eens voor dat we nog leuker werk bieden. Het werk wordt er voor de schoonmaakmedewerker namelijk alleen maar afwisselender op.

Eigenlijk zouden we dit soort oplossingen moeten faciliteren in een facilitaire cao. Zoals deze er in het buitenland wel is. Van mij hoeft de schoonmaak-cao dan zeker niet weg, maar is dit een afspraak daar bovenop. Met werkgevers in aanpalende sectoren zoals beveiliging, catering, hospitality, groenvoorziening en verhuizing. Nu is de tijd om elkaars hand vast te houden op de blijvend krappe arbeidsmarkt.   

Ronald Bruins
hoofdredacteur Service Management
ronaldbruins@vmnmedia.nl